Internal Branding is een relatief nieuw vakgebied dat mens en merk van binnen naar buiten versterkt op basis van een inspirerend merkkompas.
De NIMA Internal Branding Community bestaat 10 jaar en heeft als doel deze manier van werken bekendheid te geven en te stimuleren. Niet alleen omdat het fijn werkt voor alle betrokkenen, maar vooral ook omdat het de pioniers op dit vlak geen windeieren heeft gelegd. Werken vanuit het merk leidt tot aantoonbare verbeteringen, zowel op externe als interne prestatie indicatoren.
Dutch Marketing Awards
In de afgelopen jaren organiseerde de community evenementen en bedrijfsbezoeken en publiceerde daarnaast met regelmaat over het onderwerp. Er verschenen meerdere boeken van oprichter Marc van Eck en de Internal Branding Company of the Year werd dit jaar zelfs een nieuwe categorie binnen de Dutch Marketing Awards. Tot zover kijken we terug op een aantal mooie successen.
Niet klaar
En toch, we zijn niet klaar. Te vaak zien we nog dat Internal Branding wordt verward met interne communicatie of dat het een feestje van de Marketing afdeling is. Echt verschil maak je pas als Internal Branding op de agenda van de top terecht komt. Omdat het alleen op die plek alle geledingen overstijgt. Een krachtig merk staat niet op zichzelf op een enkele afdeling binnen de organisatie, maar wordt gekoesterd en gevoed van alle kanten. Pas als iedereen weet waar ‘zijn’ naam voor staat, mogen we een waardevolle bijdrage verwachten in de beoogde waardecreatie voor het merk.
Best practices for free. Who’s next?
Gelukkig komen we al jaren hele mooie voorbeelden tegen van personen, bedrijven en instellingen die de waarde van hun merk doorgronden en gebruiken om mensen aan zich te verbinden en te groeien. Deze vormden onze inspiratiebron voor de NIMA Summer Course Internal Branding, die deze zomer in drie webinars gratis bij het NIMA te volgen was. Ook waren ze aanleiding voor de blogs die we met regelmaat publiceren op de website van het NIMA, Marketing Online, Adformatie Online en Communicatie Online.
Ter gelegenheid van ons 10-jarig bestaan ontwikkelden we het e-book ‘NIMA Internal Branding. Who’s Next?’ Nu gratis te downloaden bij het NIMA.
What’s next?
Het eerstvolgende Internal Branding evenement vindt plaats bij het Korps Mariniers op Texel. Op 15 februari kun je deelnemen aan een ronduit uniek ontmoeting met deze organisatie die bekend staat om zijn oersterke teamgeest. Er zijn nog plaatsen. Klik hier voor meer informatie over het programma en inschrijving. Leuk als we elkaar daar ontmoeten!
Sabine van Roon-Orgelist is zelfstandig communicatieadviseur en copywriter en maakt sinds 2014 deel uit van de NIMA Internal Branding Community
Plaats een reactie