Twee jaar geleden raakte ik in gesprek met Jan Willem Koch, directeur van Hallmark Cards. Ik vertelde hem dat ik de jeugdherinneringen van mijn kinderen vastleg in persoonlijke jaarbrieven. Wat er ook gebeurt, daar kunnen ze altijd op terugvallen. “En hoe mooi zou het zijn, als we mensen konden inspireren om hetzelfde te doen…”
We gaan het doen
Een paar maanden geleden spraken we elkaar weer. Jan Willem was inmiddels vanuit een andere hoek opnieuw met het idee in aanraking gekomen. Weer werd hij erdoor geraakt. En nu wist hij het zeker: “Het zit zo in de genen van Hallmark om mensen te inspireren hun woorden met geliefden te delen, we gaan hier iets mee doen.”
Vanaf dat moment maakte ik deel uit van het projectteam Postuum. Samen met de top van Nederland op marketing- en communicatiegebied. Het bekendmaken van een concept als Postuum vraagt een andere benadering dan de lancering van een puur commercieel product. Je raakt mensen in hun ziel zodra je ze indirect de vraag stelt ‘wat zou jij je kinderen of je partner schrijven voor het moment dat je er zelf misschien niet meer bent?’ Die vraag maakt ons allemaal kwetsbaar en daar moet je als afzender zo respectvol en integer mogelijk mee omgaan. Om die reden is ervoor gekozen om het idee bekendheid te geven via mensen die zelf persoonlijke brieven hebben ontvangen, of die ze net als ik zelf schrijven voor later. Wie hier uit eigen ervaring over vertelt, doet dat vanuit zijn hart.
Een prachtig proces
Het zoeken van de verhalen en hoe we die zouden brengen leverde erg mooie, maar soms ook emotionele gesprekken op. Ook achter de schermen, in een professionele setting, was de kwetsbaarheid voelbaar. ‘Wat zeg je wel, wat niet. Welke media wel, welke niet. Welk gevoel roept Postuum bij je op. En sluiten we daarmee geen mensen uit die wel brieven voor later willen schrijven, maar niet om te geven ‘als je er niet meer bent’. Die waardevolle gesprekken zijn dan ook de reden dat Hallmark besloot om de eerste editie van 500 stuks cadeau te geven en de aanvragers te betrekken bij de vragen die we als team nog steeds hebben. Alleen zo, kunnen we het idee neerzetten op een manier die positief bijdraagt aan de universele wens om iets moois van jezelf aan je dierbaren na te laten.
Vleugeltjes
En toen was het ineens zover. Het moment dat Hallmark de ‘Brieven van nu voor later’ vleugeltjes gaf door het bekend te maken. In de bladen, op de website en in een facebook campagne. Kwetsbaar, om zo in beeld te zijn met mijn persoonlijke verhaal. En tegelijkertijd dankbaar, dat ik mijn wens om betekenisvol werk te doen in vervulling zie gaan. Ik bewonder Jan Willem Koch, Katinka Osinga, Iris Wissink en alle andere betrokken Hallmarkers om hun moed en zuivere intenties. Door hen geloof ik dat het idee door velen omarmd kan worden en van waarde zal zijn in het leven van hun dierbaren.
Brieven voor de momenten die ertoe doen
Wil jij ook beginnen met het schrijven van brieven voor later?
De eerste gelimiteerde oplage van een stijlvolle doos met schrijfgerei en inspiratie heeft Hallmark cadeau gedaan aan de eerste aanvragers om het concept Postuum te verfijnen. Naar verwachting is Postuum begin 2018 beschikbaar voor verkoop. Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, en geïnformeerd worden als Postuum verkrijgbaar is? Of heb je een vraag of opmerking? Ga dan naar de website van Hallmark.
Plaats een reactie